Obligațiunile municipale: Un instrument financiar tot mai popular în Republica Moldova
Începutul lunii septembrie a marcat o premieră pentru piețele de capital din Republica Moldova: prima emisiune de obligațiuni municipale ale unei localități rurale. Primăria comunei Sireți, din raionul Strășeni, a reușit să atragă suma țintă de 3 milioane de lei la mai puțin de o săptămână de la lansarea Ofertei Publice și a închis subscrierea anticipat1. Capitalul acumulat este destinat reabilitării rețelei rutiere, iar tranzacția a fost intermediată de Victoria Bank. Instrumentele financiare sunt structurate pe două clase2: clasa I, cu termen de 2 ani și dobândă fixă anuală de 8.75%, și clasa II, cu termen de 3 ani, cu dobândă anuală de 9%. Mai mult decât atât, pe 22 septembrie Comisia Națională a Pieței Financiare (CNPF) a anunțat lansarea unei noi Oferte Publice de obligațiuni municipale3, beneficiar în acest caz fiind Primăria Costești, raionul Ialoveni, care are ca scop să obțină 4,5 milioane de lei, fonduri destinate finalizării stației de epurare și punerii în funcțiune a sistemului de canalizare din această localitate. Această emisiune este structurată pe 3 clase: clasele I și II, cu termen de 2, respectiv 3 ani și dobândă fixă de 7,50%, respectiv 7,70% și clasa III, cu termen de 4 ani și rată flotantă, ajustată în funcție de rata obligațiunilor de stat cu termen echivalent; intermediarul este Moldova Agroindbank. Aceste două emisiuni marchează începutul unei noi etape de dezvoltare a mediului financiar moldovenesc și reprezintă o importantă inovație a autorităților locale în demersul de a obține fonduri pentru realizarea lucrărilor de infrastructură necesare în comunele din Republica Moldova.
Precedente
Deși obligațiunile municipale nu sunt un instrument de investiție nou, prima emisiune având loc în 1751, în Massachusetts4, ele nu au o istorie îndelungată în Republica Moldova. Astfel, primele localități care au emis obligațiuni sunt Ceadîr-Lunga și Sîngera, perioada de subscriere în cazul ambelor localități începând pe 5 august 2021. Amândouă emisiuni au fost subscrise integral înainte de finalizarea perioadei, ceea ce a fost un indicator solid a atractivității acestui tip de investiții. Municipiul Ceadîr-Lunga a obținut astfel 3 milioane de lei destinați reabilitării rețelei stradale locale, în timp ce orașul Sîngera a atras 4,5 milioane de lei pentru construcția unui apeduct. În martie 2022 și primăria Chișinăului a lansat un număr de 65 000 de obligațiuni, cu o valoare totală nominală de 65 de milioane de lei, pentru achiziționarea pieselor necesare asamblării unui număr de 20 de troleibuze noi.
Rata dobânzii obligațiunilor din Ceadîr-Lunga a fost fixă, de 6,60% anual, cu plăți trimestriale, iar termenul de maturitate a fost de 3 ani. În ceea ce privește orașul Sîngera însă, au fost oferite două clase diferite, clasa I constând în instrumente cu termen de circulație de 2 ani cu dobândă anuală de 6,50%, iar clasa II oferind o dobândă de 6,70% cu termen de 3 ani; pentru ambele clase, plățile se făceau semestrial. Cu 6 luni înainte de scadență, primăria din Sîngera a decis să răscumpere anticipat obligațiunile, ceea ce a permis municipalității să-și reducă cheltuielile cu dobânda, iar investitorilor le-a disponibilizat resursele financiare în vederea plasării lor în alte instrumente ce ofereau randamente mai mari în acea perioadă. În cazul municipiului Chișinău, rata dobânzii este flotantă, fiind rata medie efectivă ponderată pentru valori mobiliare de stat (bonuri de trezorerie cu maturitatea de 364 de zile, pe o perioadă de 6 luni ce precede plata cuponului, la care se adaugă o primă de risc de 1,1 puncte procentuale). Termenul acestor obligațiuni este de 7 ani, principalul urmând a fi restituit în aprilie 2029.
Cele trei emisiuni au fost realizate cu sprijinul Centrului Analitic Independent ,,Expert-Group”, în cadrul proiectului ,,Sprijinirea APL5 în lansarea obligațiunilor municipale”, demers finanțat de Ambasada Regatului Țărilor de Jos în Republica Moldova. Astfel, Expert-Group a oferit consultanță tehnică primăriilor din aceste localități, asistându-le în procesul de parcurgere a etapelor legale antemergătoare emisiunii. În prezent, proiectul este continuat prin Programul de Suport a 4 APL în Lansarea de Obligațiuni Municipale, realizat tot de Expert-Group, iar primii beneficiari ai acestei inițiative sunt comunele Sireți și Costești.
România: caz comparativ
Din cauza experienței limitate a localităților moldovenești în atragerea de fonduri prin folosirea obligațiunilor, literatura de specialitate este săracă în referințe și în date empirice referitoare la determinanții performanței acestor emisiuni. În schimb, cum în România piața obligațiunilor municipale este mai dezvoltată, există mai multe informații care ne permit să înțelegem factorii ce influențează succesul acestui tip de instrument financiar. Astfel, Tiron-Tudor et al. (2021)6 investighează variabilele ce influențează volumul de obligațiuni emis, precum și rata dobânzii, analizând datele disponibile începând cu 2001, anul primelor emisiuni în România. Rezultatele studiului demonstrează ca mărimea demografică, dar și nivelul de venituri și de cheltuieli al localității influențează în mod pozitiv valoarea nominală totală atrasă, în timp ce factori macroeconomici precum rata inflației și a șomajului cresc rata dobânzii, ceea ce implică un cost al capitalului împrumutat mai ridicat și o presiune suplimentară asupra bugetelor locale. O observație interesantă constă în faptul că localitățile cu primari independenți emit mai multe obligațiuni, aspect ce poate fi atribuit pe faptul că un primar independent nu are un grad de influență la fel de mare ca cel al unui edil membru al unui partid, aspect ce duce la o alocare nefavorabilă a fondurilor de la Bugetul de Stat și obligă primăria să găsească metode alternative de finanțare.
Studiul a identificat și aspectele care împiedică dezvoltarea adecvată a pieței de obligațiuni din România: absența unui sistem de rating și a unei curbe a randamentelor, istoricul de credit sărac al multor administrații locale, lipsa informațiilor despre mediul financiar modern, precum și preferința de a accesa împrumuturi bancare sau fonduri europene nerambursabile pentru finanțarea proiectelor de infrastructură. Toate aceste aspecte sunt valabile și în Republica Moldova și reprezintă elemente care trebuie îmbunătățite de factorii decizionali pentru a asigura performanța piețelor de capital.
Avantajele utilizării obligațiunilor
Studiul publicat de Expert-Group în 20247, sumarizând rezultatele primelor 3 emisiuni de obligațiuni din Republica Moldova, a demonstrat că folosirea acestor produse financiare este adeseori mai avantajoasă decât obținerea de împrumuturi bancare. Astfel, în 2022, dificultățile economice generate de războiul din Ucraina, de pandemia de Covid-19 și de criza energetică au cauzat creșterea bruscă a ratei inflației și, implicit, și a dobânzilor la credite. Astfel, localitățile Ceadîr-Lunga și Sîngera, oferind obligațiuni cu rată fixă, s-au împrumutat la dobânzi mult sub cele oferite de instituțiile bancare. Cazul municipiului Chișinău e mai complex, capitala împrumutându-se la o rată flotantă. Astfel, pentru Chișinău costul capitalului împrumutat a crescut simțitor de-a lungul anului 2022, ajungând la peste 20%, fapt ce a provocat îngrijorare cu privire la posibilitățile primăriei de a continua să-și onoreze obligațiile de plată. În schimb, în 2023 și în 2024 s-a înregistrat o scădere accentuată a ratei dobânzii, până la aproximativ 6%, o situație mult mai avantajoasă decât scenariul implicând împrumuturi bancare.

Un alt aspect subliniat în studiul de mai sus este reprezentat de reforma instituțională ce a avut loc în cadrul administrațiilor locale care au întreprins acest proiect. Emisiunea de obligațiuni implică o gestionare responsabilă a fondurilor proprii, structurarea adecvată a serviciului datoriei, precum și transparență în comunicarea cu investitorii și cu membrii comunității. Faptul că localnicii își pot investi propriile fonduri în valori mobiliare îi stimulează să se implice în viața civică, să urmărească performanța investițiilor municipale și să sancționeze eventualele nereguli și acte de corupție. Este de asemenea în interesul primăriilor să practice disciplină financiară pentru a-și putea acoperi cheltuielile cu dobânzile și pentru a menține încrederea investitorilor. Nu în cele din urmă, utilizarea obligațiunilor este un mod de diversifica sursele de finanțare, de a reduce dependența de Bugetul de Stat sau de fonduri europene și de stimula dezvoltarea locală și regională.
Obligațiunile municipale sunt un mijloc pentru administrațiile locale de a-și finanța diversele proiecte de infrastructură și sunt niște vehicule de investiții populare în țările cu un sector financiar dezvoltat. Evoluțiile recente ale piețelor de capital demonstrează că aceste instrumente financiare sunt viabile și atractive și în Republica Moldova, iar emisiunile din Chișinău, Ceadîr-Lunga și Sîngera și-au atins scopul scontat, fiind exemple de bună practică în guvernanța locală. Faptul că obligațiunile au început să fie adoptate și de localități rurale
https://www.victoriabank.md/noutati?an=2025&noutate=subscrierea-obligatiuni-emise-sireti-finalizata, accesat la 26.09.2025
https://www.expert-grup.org/ro/activitate/comunicate-de-presa/item/3034-obliga%C8%9Biuni-pentru drumuri-mai-bune-sire%C8%9Bi-lanseaz%C4%83-oferta-public%C4%83-de-obliga%C8%9Biuni-%C3 %AEn-valoare-de-3-milioane-lei, accesat la 26.09.2025
https://www.cnpf.md/ro/satul-costesti-a-sasea-oferta-publica-de-obligatiuni-emisa-de-o-autoritate-pub li-6307_94137.html, accesat la 26.09.2025
https://www.sechistorical.org/museum/galleries/mun/mun02a_share_growth.php, accesat la 26.09.2025
Autoritate Publică Locală
Tiron-Tudor, A., Ștefănescu, C. A., & Dan, A. (2021). “THE DETERMINANTS OF THE MUNICIPAL BONDS MARKET IN ROMANIA.” Transylvanian Review of Administrative Sciences, 63 E, 175–192. https://doi.org/10.24193/tras.63e.9
Lupușor A., Pîntea D., Rusu E., Merjan S. (2024). ,,Obligațiunile Municipale în Republica Moldova – rezultate la 3 ani după primele emisii”, Expert-Group, 25 pp: https://www.expert-grup.org/media/k2/attachments/Studiu_Obligayiunile_Municipale_la_3_ani.pdf