Percepția externă: Viziunea agențiilor de rating asupra Republicii Moldova
Agenția internațională S&P Global Ratings, pentru prima dată, a acordat Republicii Moldova ratingul suveran „BB-/B”1, cu perspectivă stabilă. Acest fapt este important deoarece comparativ cu celelalte agenții de rating, Republica Moldova a fost inclusă în categoria statelor emergente stabile, depășind țări precum Muntenegru și Bosnia și Herțegovina și aflându-se la același nivel cu Albania, Armenia și Africa de Sud (BB-/B) potrivit evaluărilor internaționale actuale.
Ridicarea ratingului Moldovei la „BB-/B” are un impact pozitiv deoarece un rating mai bun reduce costurile de împrumut ale statului pe piețele externe, mulțumită faptului că investitorii percep un risc mai mic de neplată. Astfel, guvernul poate accesa finanțare internațională la dobânzi mai avantajoase, ceea ce înseamnă economii bugetare. De asemenea, acest lucru, sporește încrederea investitorilor străini și a instituțiilor financiare internaționale, lucru ce poate duce la creșterea investițiilor directe.
Celelalte ratinguri internaționale ale Republicii Moldova
Pe lângă evaluarea realizată de S&P Global Ratings, celelalte două mari agenții internaționale Fitch Ratings și Moody’s Investors Service au menținut, de asemenea, o perspectivă stabilă asupra economiei Republicii Moldova, subliniind progresele înregistrate, dar și vulnerabilitățile persistente.
Fitch Ratings2, în raportul publicat la 5 septembrie 2025, a confirmat ratingul Moldovei la B+ cu perspectivă stabilă, corespunzător unui nivel speculativ mediu. Evaluarea reflectă o politică economică prudentă, o stabilitate macrofinanciară solidă și un sprijin extern consistent din partea UE și a instituțiilor financiare internaționale. Fitch remarcă reziliența Moldovei în fața șocurilor externe și energetice, datorită diversificării surselor de energie și consolidării rezervelor valutare (aproximativ 5,6 miliarde USD). Totuși, agenția avertizează că țara rămâne expusă contextului regional.
La rândul său, Moody’s Investors Service, în raportul din August 18, 2023, a confirmat ratingul Moldovei la B3 cu perspectivă stabilă, ceea ce corespunde unui nivel speculativ ridicat. Potrivit Moody’s, evaluarea țării este influențată în principal de riscul geopolitic generat de războiul din Ucraina, dar și de reformele substanțiale implementate în domeniul instituțional, al justiției și al guvernanței economice. Agenția menționează că Fondul European de Reformă și Creștere, în valoare de 1,9 miliarde de euro, va susține dezvoltarea economică și investițiile publice, însă va contribui și la majorarea datoriei guvernamentale. Moody’s recunoaște progresul în transparență și reducerea dependenței energetice de Rusia, dar avertizează că o escaladare a riscurilor geopolitice, în special cele generate de războiul din Ucraina, ar putea afecta negativ perspectivele economice și ar conduce la o deteriorare a ratingului.
Creșterea economică și provocările guvernului
Potrivit raportului publicat la 10 octombrie 2025, S&P estimează că rata de creștere a PIB real va fi 1,2% în 2025, 2,2% în 2026 și cu 3,0% în 2027. Prin comparație, FMI (Fondul Monetar Internațional), estimează o creștere de 0,6% în 2025, urmată de o accelerare la 2,5% în 2026 și 5,0% în 2027. Deși FMI anticipează o creștere mai lentă în 2025 comparativ cu S&P, prognoza sa devine mai optimistă în anii următori. Cu toate acestea, ambele instituții anticipează o revenire economică.

Conform S&P Global Ratings, ratingul Republicii Moldova ar putea fi îmbunătățit dacă vulnerabilitățile balanței de plăți s-ar diminua, iar venitul pe cap de locuitor și diversificarea economică s-ar îmbunătăți. De asemenea, agenția precizează că o creștere a ratingului ar putea avea loc dacă reformele legate de negocierile de aderare la Uniunea Europeană ar consolida echilibrul instituțional și calitatea procesului de elaborare a politicilor economice, în timp ce riscurile geopolitice regionale s-ar modera.
Resursele energetice
În timp ce agențiile de rating observă progresul în diversificarea surselor de energie, evoluție susținută de către partenerii externi, în vederea atingerii unui nivel de securitate energetică. Nu putem ignora, creșterea capacității instalate de surse de energie regenerabilă în ultimii ani. Din 2018 până în în 2024 aceasta crescând în medie cu 48.4% pe an (sau cu 45.5% în termeni compuși) fapt ce ne indică nu doar un grad de securitate energetică mai ridicat dar și o posibilitate de recâștigare a competitivității pentru companiile care au decis să investească în acest domeniu.

Concluzie
În cazul Republicii Moldova, investițiile străine directe reprezintă nu doar o sursă de capital, ci și un mijloc de transfer tehnologic, inovare și integrare în lanțurile valorice europene. Consolidarea unui climat investițional stabil, bazat pe transparență, protejarea drepturilor investitorilor și predictibilitate fiscală, este esențială pentru a transforma ratingurile pozitive și stabilitatea macroeconomică în beneficii reale pentru economie.
Pe termen mediu, principala provocare pentru Republica Moldova este menținerea echilibrului între stabilitatea macroeconomică și atragerea continuă a investițiilor care pot susține o creștere sustenabilă și competitivă.
Pe termen lung , progresul în negocierile de aderare la Uniunea Europeană și utilizarea eficientă a fondurilor europene, alături de o stabilizare a contextului geopolitic regional, ar putea conduce la o revizuire pozitivă a ratingului suveran și la creșterea încrederii investitorilor străini.